1111

Учитель природознавства та образотворчого мистецтва

Жадьківського колегіуму Черняхівського району Житомирської області

Вчителю природознавства

Семінар вчителів природничого циклу на базі Селецької ЗОШ І-ІІ ст. Жадьківського освітнього округу


Круїз ( хід семінару)
 Сторінками діяльності
вчителя – природничника
 Жадьківського освітнього округу
Ідея: Знати більше, ніж я знаю сьогодні.
В.Сухомлинський
Доброго дня, любі друзі! Найтепліші, найщиріші вітання нашим гостям та господарям – педагогам з палким серцем, ласкавою усмішкою, мудрістю і щирістю.
Круїзце унікальна можливість відвідати декілька сіл за одну поїздку. Вам не потрібно розпаковувати валізи. В круїзі вам ні про що не потрібно думати. Ви відпочиваєте і насолоджуєтесь калейдоскопом вражень, адже круїз – це гарний відпочинок, в якому кожен знайде розвагу до душі.
Круїз – це ідеальний шанс познайомитися з новими цікавими людьми та знайти однодумців. В процесі круїзу ви будете спілкуватися з  учителями  Жадьківського  освітнього округу та з близькими  за темою чи заняттями з інших навчальних закладів. Згодом така дружба  продовжується роками.
Багато наших клієнтів, які познайомилися в круїзі, згодом мандрують разом – так, що ми з гордістю можемо сказати про існування «Клубу любителів  круїзів» і запрошуємо вам приєднатися до нього.
Отже , вибір за вами, робити  ВСЕ або НІЧОГО!
Вправа «Валіза в дорогу»
Учасники (по черзі) сідають на стілець у середині кола, а інші говорять йому різні побажання, поради, рекомендації для того, щоб він був щасливим(допомагають йому зібрати валізу в дорогу).
Ні з чим не порівняти труд учителя.
Радіє ткаля шовку під руками,
Радіє сталевар вогню своєму,
Сівач радіє диво-оксамиту
Озимини під небом барвінковим –
Учителю потрібні роки й роки,
Щоб квіт у плід тривожно перецвів.
І.Драч
1 сторінка. Проблема якості  освіти останнім часом стає наріжним каменем і національним пріоритетом освітньої політики держави, оскільки віддзеркалює світову тенденцію інноваційного розвитку освітніх систем.  Світове товариство визнало, що освіта, добробут і здоров’я  людини є головними чинниками якості її життя, а якість освіти – головною метою, пріоритетом розвитку громадянського суспільства. З нормативно-правовою базою, якою користуються наші вчителі природничники,  вас ознайомить вчитель біології,  директор Салівської ЗОШ І-ІІ ст.., Поліщук В.Б.

нормативно-правова база

2 сторінка. Урок. Захоплення своєю справою, любов до професії – вирішальний фактор у забезпеченні учнів знаннями з предмета, який педагог викладає. У першу чергу дітей треба зацікавити, використовувати на уроці різні форми та методи роботи, учити, а головне навчити.
К.О.Ушинський вважав, що викладання – це мистецтво, яке вимагає знань, здібностей, сили, терпіння, внутрішньої та зовнішньої впевненості педагога. І щоб успішно виконати свою місію, потрібно постійно працювати над удосконаленням педагогічної майстерності. Зараз ми вас запрошуємо на урок біології у 8 клас.

3 сторінка.
 Пошук нових підходів до навчання в школі з кожним роком стає більш актуальним і необхідним. Професійне зростання вчителя неможливе без оволодіння новітніми технологіями, інноваційними  методами навчання, які активізують навчальну діяльність учнів.  Вчителі змушені розглядати окремі  інноваційні методи та технології навчання, розв’язувати такі педагогічні проблеми:
-              Як перетворити гігантський масив знань, умінь і навичок, культурних цінностей в індивідуальне надбання й індивідуальне знаряддя учня;
-              Як зробити постійно обновлюваний матеріал предметів природничого циклу найбільш придатним для його засвоєння;
-              Яким чином перейти від вивчення окремих предметів, часткових знань до вивчення наук у їхньому взаємозв’язку;
-              Як змінити методи навчання, щоб навчати не лише знань, а й уміння самостійно мислити на основі цих знань;
-              Як навчити учнів володіти методами наукового пізнання.
З основними напрямами роботи  вас ознайомить голова методичної комісії  природничо-математичного циклу Жадьківського освітнього округу Н.М. Мацейчук

4сторінка. Позакласна робота Тобі здається високим те, від чого ти далеко, а підіймаєшся на гору – і воно здається низьким. І тоді тобі захочеться  зійти ще вище. Те, що ти вважав раніше вершиною, - насправді лише сходинка. (Сенека)
-                     тому  наша головна мета  - перетворити школу із школи знань на школу творчості.
Учитель, який передає дитині лише знання, - це ремісник; той, хто виховує характер – справжній митець у своїй праці. (Софія Русова)
Життя доводить, що у складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, підходів до рішень. Це людина, якій властиві певні якості, а саме: рішучість, уміння не зупинятися на досягнутому, сміливість мислення.
У біблії є така притча.
Покликав один багатій до себе трьох рабів і дав кожному з них п’ять талантів(давні гроші), а другому – два, третьому – лише один. Через деякий час повернулися до свого господаря раби, і той, хто мав п’ять талантів, дістав ще стільки ж, той, хто два, - ще два, а третій нічого не  здобув. Покарав його господар вічною темрявою, сказавши: тому, хто має, ще додасться, а хто нічого не має, той утратить і те, що мав».
Отже, профільне навчання  є важливою ланкою у формуванні особистості. В Жадьківському колегіумі  переплітається з екологічною освітою.

5 сторінка. Самоосвіта. Хто цінує життя думки, той знає дуже добре, що справжньою освітою є тільки самоосвіта… треба вчитися в школі, але набагато більше треба вчитися після виходу зі школи, і це друге уміння за своїми результатами, за своїм впливом на людину й на суспільство незрівнянно важливіше за перше.
Д.І.Писарєв
Здібності, таланти, майстерність необхідно  розвивати, удосконалювати. Бо хто не працює над собою, ніколи нічого не досягне. Недаремно кажуть:
Багато особистостей на світі,
та кожна ,безперечно , діамант,
життя обточить всіх, воно покаже,
хто варт чого, а хто не варт.

Ось і завершується  наш круїз. Мені хочеться завершити наше свято побажаннями В.О. Сухомлинського «Будь майстром, поетом, художником справі, яку ти любиш. Немає такої професії, у якій людина не змогла б дістатися вершини майстерності»
-                     Тож творчих злетів, натхнення, здоров’я  і безмежної любові!



                             Шкільне лісництво

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ

П О Л О Ж Е Н Н Я

N 307 від 01.11.95                   Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ                           юстиції України
29 травня 1996 р.
vd951101 vn307                       за N 257/1282

Затверджено
наказом Міністерства освіти
України від 01.11.95 р.
N 307 ( z0256-96 )


Положення
про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл
та позашкільних навчально-виховних закладів


I. Загальні положення

1. Учнівське  лісництво  -  це  структурний підрозділ закладу
освіти,  який забезпечує потребу  школярів,  учнівської  молоді  в
здобутті  знань,  умінь  і  навичок  у галузі лісівництва,  сприяє
вихованню  свідомого  ставлення  до  праці,  до  охорони  природи,
використання  та відтворення лісових ресурсів та вибору майбутньої
професії.
2. Учнівське   лісництво   створюється   на   базі   середніх
загальноосвітніх   навчально-виховних   закладів   різних   типів,
позашкільних навчально-виховних закладів,  відповідно до Положення
про   середній   загальноосвітній    навчально-виховний    заклад,
затверджене    постановою    Кабінету    Міністрів   України   від
19.08.93 р.  N 660   ( 660-93-п ),   Положення  про   позашкільний
навчально-виховний    заклад, затверджене    постановою   Кабінету
Міністрів України від 26.01.94 р. N 45 ( 45-94-п ).
3. Учнівське лісництво керується в своїй діяльності основними
положеннями Закону  України  "Про  освіту"  ( 1060-12 ),  Лісового
кодексу України ( 3852-12 ).



II. Організація і зміст роботи

4. Учнівське  лісництво  створюється  за  спільним   рішенням
засновників,  якими  можуть  бути:  держлісгосп,  міжгосподарський
лісгосп, лісопаркове господарство, колективне сільськогосподарське
підприємство,   лісницькі   науково-дослідні   установи   та  інші
підприємства,  а  також  адміністрації  шкіл,  гімназій,   ліцеїв,
позашкільних навчально-виховних закладів, ради дитячих та юнацьких
організацій. Учнівське  лісництво  організовується  в   екологічно
чистих зонах лісів України.
5. Для участі у діяльності учнівського лісництва  залучаються
учні VII-XI класів.
Членами учнівського лісництва  можуть  бути  учні,  педагоги,
науковці, спеціалісти лісового господарства тощо.
Учнівське лісництво організовує свою роботу протягом  року  в
позаурочний час.
6. Основою діяльності  учнівського  лісництва  є  організація
навчально-виховного  процесу,  експериментальної  й  дослідницької
роботи та продуктивної праці учнів.
Відповідно до     цього     керівництвом    складається    та
затверджується план роботи, розділами якого можуть бути:
- навчально-виховна робота;
- експериментальна й дослідницька робота;
- виробнича практика;
- організація змістовного дозвілля.
7. Навчання  учнів  здійснюється  за програмами і навчальними
планами, в яких передбачено теоретичні теми, практичні завдання та
дослідницька   робота   для  учнів   вікових    категорій II-VIII,
IX-XI класів.
8. Основними   завданнями   навчально-виховного   процесу   в
учнівському лісництві є:
- розвиток  знань  і  навичок учнів з лісівництва,  біології,
екології тощо;
- оволодіння    теорією    і   практикою   ведення   лісового
господарства.  Експериментальна  і  дослідницька  робота  учнів  -
членів  учнівського  лісництва  проводиться  відповідно  до угод з
науковими установами,  вищими навчальними закладами за  програмами
або планами, затвердженими організаціями-засновниками.
9. Учнівське лісництво працює на  спеціально  закріпленій  за
ним території, відповідно  до договору між засновниками (дирекцією
лісогосподарського підприємства з навчальним закладом).
Площа учнівського  лісництва  поділяється на лісогосподарські
ділянки (обходи).
10. При   проведенні   виробничої   практики  режим  праці  і
відпочинку має відповідати санітарно-гігієнічним вимогам,  віковим
особливостям учнів:
- тривалість робочого дня не повинна перевищувати 4-х  годин.
Члени  учнівського  лісництва  з урахуванням вікових особливостей,
можуть залучатися до виконання таких видів роботи:
- посадка   і   посів   лісу,   догляд   за   лісонасіннєвими
плантаціями,   вирощування   посадкового   матеріалу,   озеленення
населених пунктів та інше;
- заліснення ярів та балок,  створення полезахисних  лісосмуг
та захисних лісових насаджень по берегах річок і водойм, виявлення
і охорона рідкісних рослин, пам'ятників природи;
- постановка  дослідів  за завданнями господарства,  наукових
установ;
- заготівля  лікарської  сировини,  грибів,  збирання насіння
деревних і чагарникових порід;
- підгодівля  диких  корисних  тварин,  охорона і приваблення
птахів, розселення і охорона мурашників тощо.
Виховна робота  і  організація  змістовного  дозвілля учнів в
учнівському лісництві здійснюється навчально-виховним закладом  та
виробничим підрозділом,  які  є засновниками і планують відповідні
заходи як на навчальний рік, так і на канікулярний період.

III. Управління в учнівському лісництві

11. Управління     учнівським     лісництвом     здійснюється
організаціями-засновниками.
12. Загальне  керівництво  діяльністю  учнівського  лісництва
здійснюється     директором     базових     шкіл,     позашкільних
навчально-виховних та інших освітніх закладів  спільно  з  базовим
лісництвом (господарством).
13. Директор базового навчально-виховного  закладу,  керівник
лісництва  (господарства)  тощо  з однаковою мірою відповідають за
стан роботи в  учнівському  лісництві;  створення  безпечних  умов
праці учнів;  дотримання ними правил техніки безпеки, забезпечення
необхідних умов праці, побуту і відпочинку.
14. План    роботи   учнівського   лісництва   затверджується
адміністраціями    базових    навчально-виховних    закладів    та
підприємств.
15. Керівництво лісництва (господарства) виділяє спеціаліста,
відповідального      за      роботу     учнівського     лісництва,
виробничо-господарську,  навчально-дослідницьку   та   інші   види
діяльності.
16. Директор навчально-виховного закладу призначає  педагога,
відповідального  за  роботу учнівського лісництва,  у разі потреби
виділяє додатково учителів для проведення  виховної  і  оздоровчої
роботи з членами учнівського лісництва.
17. Вищим органом самоврядування в  учнівському  лісництві  є
загальні збори його членів, які скликаються не менше двох разів на
рік.
18. У період між загальними зборами вищого органу учнівського
самоврядування діє рада учнівського  лісництва,  до  якої  входять
представники  організацій-засновників  (лісничий,  його  помічник,
директор   школи,   інших   навчально-виховних   закладів,    інші
спеціалісти лісового господарства), учні.
19. Загальні збори учнівського лісництва:
- обирають  з  числа  своїх членів раду лісництва:  лісничого
голову ради і його заступника (помічника  лісничого)  та  майстрів
лісу, бухгалтера, лісників;
- обговорюють план роботи і визначають шляхи його виконання;
- вирішують  питання  про  зарахування,  виключення  з членів
учнівського лісництва;
- визначають  розмір  відрахувань  від  зароблених  коштів  у
громадський фонд учнівського лісництва;
- підбивають підсумки роботи за рік.
20. Рада учнівського лісництва:
- керує всією діяльністю учнівського лісництва;
- бере участь у складанні плану роботи;
- підбиває підсумки роботи обходів і лісництва в цілому;
- планує  змістовне  дозвілля  в  лісництві  під  час  літніх
канікул;
- обговорює  роботу  і,  у  необхідних  випадках,   поведінку
окремих членів учнівського лісництва;
- звітує про свою  роботу  перед  загальними  зборами  членів
учнівського лісництва.
21. Лісничий і його помічники відповідають за виконання плану
роботи  в лісництві,  звітують про роботу перед загальними зборами
лісництва.
Поточну роботу  обходу  організовує  лісник.  Він  розподіляє
роботу між учнями,  стежить за її виконанням, організовує змагання
і взаємодопомогу,  стежить за дотриманням встановленого режиму дня
і виробничої дисципліни,  обліковує працю,  звітує про  роботу  на
зборах членів або ради лісництва.
Лісник обирається на загальних зборах або призначається радою
лісництва і, як правило, входить до складу ради.

IV. Охорона праці учнів

22. Згідно    з    Правилами   охорони   праці   в   лісовій,
деревообробній   промисловості   і   в   лісовому    господарстві,
затвердженими  Міністерством  лісової  та  паперової промисловості
СРСР  22.02.85 р., і  Державним  комітетом  лісового  господарства
СРСР, затверджені   28.02.85 р.,   та     Правилами   внутрішнього
розпорядку,  що діють у загальноосвітніх  школах  та  позашкільних
навчально-виховних   закладах, з  членами   учнівського  лісництва
проводяться  відповідні  заняття.   Їх   обов'язково   організовує
спеціаліст   лісового   господарства,   відповідальний  за  роботу
лісництва.
23. Члени  учнівського лісництва допускаються до роботи після
проведення з ними інструктажу та перевірки знань з охорони праці.
24. Члени  учнівського  лісництва працюють лише у денний час.
Учні не допускаються до роботи з отрутохімікатами.
25. Вчителі,  спеціалісти лісового господарства, які залучені
до керівництва роботою учнівського лісництва,  здійснюють контроль
за дотриманням трудового законодавства, правил, норм, інструкцій з
техніки безпеки, виробничої санітарії і пожежної безпеки.

V. Обов'язки керівництва лісництва (господарства)
по організації роботи учнівського лісництва.
Матеріальна база

26. Дирекція  підприємства-засновника    створює   умови  для
виконання  юними  лісоводами всього комплексу навчально-виробничих
завдань, з цією метою:
- закріплює  за  учнівським  лісництвом  лісову площу та інші
виробничі об'єкти;
- забезпечує  закріплену  за учнівським лісництвом ділянку та
інші  виробничі  об'єкти  необхідними   матеріалами,   інвентарем,
машинами, знаряддям праці;
- забезпечує гаряче харчування членів  учнівського  лісництва
за   рахунок   коштів,  зароблених  учнями,  а  також  за  рахунок
додаткових коштів, що виділяються на оздоровчі заходи;
- забезпечує  підвезення  учнів від місця проживання до місця
роботи і назад;
- видає    членам    учнівського    лісництва    посвідчення,
розпізнавальні знаки, забезпечує, по можливості, форменим одягом;
- заохочує учнів учнівського лісництва.
27. Кращим учням,  які виявили особливі  здібності  в  галузі
лісівництва, видається  характеристика-рекомендація  для  вступу у
лісові  навчальні   заклади,   яка   затверджується   керівництвом
навчально-виховного закладу та керівництвом лісництва.

VI. Облік і оплата праці

28. В   учнівському  лісництві  систематично  ведеться  облік
роботи кожного його  члена,  ланки,  лісництва  в  цілому.  Кошти,
зароблені  учнями,  крім відрахування,  розподіляються між членами
учнівського лісництва. Частина коштів за рішенням загальних зборів
може  відраховуватись  в  громадський  фонд  на  колективні заходи
(турпоходи, екскурсії, відвідування театрів та інш.).
29. Оплата  праці  учнів  проводиться  за  фактично  виконану
роботу у відповідності  з  розцінками  і  системою  оплати  праці,
прийнятими   в   лісництві   (господарстві).  Господарства  можуть
встановлювати  учням  доплату  до  заробітної  плати  стимулюючого
характеру.
30. Оплата  праці  педагогів  здійснюється  в   установленому
порядку.   Працівникам   лісового   господарства,  які  здійснюють
керівництво учнівським лісництвом,  проводиться  додаткова  оплата
праці в розмірі до 20 відсотків посадового окладу.
31. Керівництвом       лісогосподарських,       лісопаркових,
міжколгоспних   та   інших   підприємств  вживаються  заходи  щодо
морального  та  матеріального  стимулювання  працівників  лісового
господарства  та  педагогічних  працівників,  які  беруть участь в
організації роботи учнівського лісництва.

Гра-вікторина «Що? Де? Коли?»

(екологічна тематика)
Мета: поглибити знання учнів про оточуючий світ природи, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: плакати, стінгазети, що відображають екологічну ситуацію краю, слайди з краєвидами куточків природи.
Музичне оформлення: П.І.Чайковський «Пори року», пісні та мелодії сучасних композиторів, присвячених природі.
Гра-вікторина проходить у формі телегри «Що? Де? Коли?». Команди складаються з 5 гравців.
Для ведення гри потрібен ведучий і два помічники. Завчасно треба виготовити: табло, рулетку або барабан, куди вкладається конверт із запитаннями і музичними паузами.
Призи для переможців: вироби, виготовлені з природного матеріалу.
Хід гри:
На сцену піднімається ведучий. В залі гасне світло, звучить музика Чайковського з циклу «Пори року». Проектуються слайди з куточками природи.
Ведучий.  Природа землі унікальна і неповторна. Кожен її куточок прекрасний по своєму. Духмяний аромат трав дарують нам лісові поляни, ці чудові скарбниці лікарських трав. Тінисті сосни та білокурі березняки наповнюють грибами та ягодами наші кошики, голосним пташиним співом зустрічають гаї. Так, вона щедра і привітна, наша земля. Але в останній час їй живеться тяжко. ( музика замовкає, проектуються слайди з видами спотвореної людиною природи)
Ведучий. Скільки ран на ній залишили люди:  засмічені ріки та моря, поріділі ліси, спотворені цезієм та хімічними речовинами землі. Насичені хімічними парами речовини.. але багато чого ще не пізно виправити. А для того, щоб допомогти природі, треба знати про неї. Тут нашими помічниками будуть книги, екскурсії, екологічні експедиції по рідному краю. І наша вікторина теж нам допоможе більше дізнатися про оточуючий світ живої природи.
Головне – пам’ятайте, чим швидше ви надаєте допомогу дереву, яке гине, тварині, яка попала в біду, тим багатше і прекрасніше  буде наша оточуюча природа, тим більше користі і радості подарує вона нам.
Вмикається світло.
Ведучий.1.  На обдумування питань дається одна-дві хвилини, про закінчення часу повідомляє удар гонга.
2. Відповідає на запитання один із членів команди..
3. Піднята рука капітана означає готовність членів команди відповідати.
4. Відповіді оцінюються за п’ятибальною системою.
5. За порушення зі сторони болільників (підказка, шум) у команди гравців знімається по два бали.
6. Право рухати вертушку отримує член команди, який правильно відповідає на попереднє запитання.
7.  Якщо жодна з команд гравців не змогла відповісти на запитання, до гри підключаються болільники.
8. Тайм-аут на 2-3 хв.

Запитання
1.           З давніх часів для лікування різних захворювань люди використовують різні лікарські рослини. Сучасною вітчизняною медициною використовують 230 видів лікарських рослин.
Питання. Назвати 10 лікарських рослин (трави,чагарники,, дерева, які ростуть на території нашого закладу).
2.           Яких правил треба дотримуватися при збиранні лікарських рослин?
Відповідь.
-                При збиранні лікарських трав необхідно пам’ятати: зрізати треба тільки потрібну частину рослини (квіточки, листочки, плоди), а не виривати повністю.
-                З однієї ділянки не можна зривати всі рослини, обов’язково треба залишити на розмноження.
-                 При заготовці коріння на ділянках збору треба залишати 10-15 рослин для відновлення роду.
-                Повторний збір на цьому місці можна робити через 7-10 років.
3.           Зимовий ліс. Тихо, тихо навколо. Мороз пощипує обличчя, а якщо хочеш побачити, як поспішає додому зайчик або виходить з прогулянки борсук, терпи. Затремтіла гілка. Ближче, ближче… і розкривається ще один який небудь лісовий секрет. А потім про все, що побачила ця людина розповість дітям у книгах «Чиї це ноги?», «Хто чим співає?», «Чий ніс кращий?», «Лісові будиночки та їх друзі –діти?». Сергійко з оповідання «Кузя двохвостий», кмітливий Єгор із оповідання «Слідами».
Питання. Хто є автором цих чудових книг?
Відповідь. Біанкі Віталій Вікторович
4.           Равлика можна зустріти скрізь: на землі, у воді, на деревах.
Думаю, кожен з нас посадивши на долоню равлика, побачивши, як він вилазить з раковини, випускає свої ріжки, здивується. Це, точно кажучи, не ріжки, а органи.
Питання. Назвіть ці органи, навіщо равликів запускають у акваріум?
Відповідь. Це органи дотику і смаку, бо язик у гортані черевоногих для цього не годиться. Тому що він має поперечні ряди зубів, які утворюють тертку для їжі. До речі кількість зубів дуже велика – від 500-700. А живе равлик у акваріумі, щоб очищати скляні стінки від водоростей..
5.           В кінці весни і на порозі літа, коли сонце проситься в зелене обійстя тиші, в тінисті гаї, то тут, то там з’являються ніжні стебла, обсипані білими квітами. Старовинна слов’янська легенда розповідає: сміливого Садка полюбила царівна Волкова. Одного разу в місячному сяйві вона побачила два силуети, в яких пізнала свого коханого і зелену дівчину Лютаву. Опечалена царівна не втрималася від сліз. Тільки місяць був свідком того, як ці чисті сльози перетворились у ніжні білі квіти.
Ці квіти – герої багатьох легенд. В одній говориться, що це Білосніжка , спасаючись від злої мачухи, розсипала своє намисто і бусинки перетворилися у  пахучі квіти.  Чари цієї квітки такі, що ніхто не може залишитись байдужим, побачивши її. Математик Софія Ковалевська, письменник Олександр Купрін, хімік Мендєлєєв – люди різні, але у всіх у них було  однакове відношення до цієї квітки.
А великий композитор П.І.Чайковський, збираючи квіти, не міг утриматися від поетичного пориву: «Коли в кінці весни в останній раз зривав улюблені квіти – сум здавив груди. І до майбутнього  молитовно я звертаюсь: Хоча б ще раз на них поглянути…» .
Питання.  Про яку квітку йде мова і яка її доля сьогодні?
Відповідь. Ця квітка конвалія. В останні роки через масове збирання цих квітів на території України зменшилось. Конвалію занесено в Червону Книгу.
6.           Замори і масова загибель морських організмів відбувається не тільки в Чорному морі, але і в інших морях та океанах, особливо в прибережних зонах.
Питання. Яка причина заморів та як їх можна уникнути?
Відповідь. Причини можуть бути різними:
-                Підводне виверження,
-                Викид нафти,
-                Наявність органічних речовин, мінеральних добрив з суші,
-                Недостатньо очищені стоки населених пунктів і підприємств,
-                Викидання органічних речовин з дощами і снігом.

Щоб уникнути замору, треба:
-                Використовувати більш досконалі очисні споруди, в сільському господарстві гранульовані добрива, що швидко розчиняються;
-                Не виловлювати і не збирати на пляжах рослин і тварин, які очищають море, не забруднювати море рідкими та твердими відходами.
7.           Дехто вважає, що кімнатні рослини шкідливі для здоровя,бо виділяють водень.
Питання.  Чи правильна ця думка і чи потрібні кімнатні рослини?
Відповідь. Вдень при світлі в процесі живлення всі рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють кисень. Вночі в темноті вони дійсно виділяють  вуглекислий газ, але в таких незначних дозах, що це ніяк не може позначитись на здоров’ї людини. А взагалі кімнатні рослини:
-                Покращують мікроклімат;
-                Позитивно впливають на настрій людей,
-                Прикрашають житло;
-                Вчать увазі і турботливому відношенню до живого організму.
8.           Метелики… вони перелітають з квітки на квітку. Люди милуються ними тому, що більшість із них дуже гарні. Але не всі ці метелики шкідливі.
Питання. Розкажи, що ти знаєш про метеликів, які з них можна зустріти на полях, у лісах? Назви не менше 4.
Відповідь: у метеликів, як у всіх комах, 6 ніг і ніби посічене на дольки тільце. Багато метеликів живляться  соком квітки – нектаром за допомогою хоботка. А багато метеликів є шкідливими, тому що живляться квітами, листочками і стеблами рослин  . крила як у мухи, прозорі. Але вони вкриті різнокольоровою  лускою, тому видаються такими яскравими. Якщо метелика протримати в долоні, то луска   облітає і вони втрачають красу.
Найбільш розповсюджені такі метелики: капусниця (шкідлива), непарний шовкопряд, лимонниця, голубінка красива, кропивниця, скляниця (подібна до оси).
9.           В місті Солт-Лейк-Сіті, в США, є надзвичайний пам’ятник: висока гранітна колона з глобусом і двома птахами на вершині. Цей монумент піднятий в честь морських птахів, що врятували колишніх жителів від голоду, знищивши полчище сарани. Вчені підрахували, що лише одна колонія цих птахів на Чорноморському узбережжі під час вигодовування пташенят знищує більше 22 тон шкідливих комах. Птах цей живиться рибою, але в першу чергу з’їдає хворих і мертвих риб, часто попереджуючи цим розповсюдження хвороб.
Питання: Назвіть цього птаха?
Відповідь: Чайка.
10.      Це дерево побачиш і на широкій багатолюдній магістралі, і в вузькому провулку, і на заводському дворі, біля школи і на території нашого табору. Не дарма це дерево приглянулось. Цей зелений маленький друг невибагливий, росте в суворих умовах, добре переносить любу стрижку, швидко росте. За швидкість росту його навіть називають північним евкаліптом. Але це ще не все. Густе листя цього дерева прекрасно приглушує вуличний шум, очищає запилене міське повітря, 400 молодих дерев за літо збирають 340 кг. Пилу. В безлісих країнах почали вирощувати цілі ліси цих дерев. Такі посадки дуже швидко починають давати деревину, яку використовують на будівлі і на виготовлення целюлози.
Питання: Про яке дерево іде мова?
Відповідь: Про тополю.
11.      Пропонуємо 5 видів насіння: клен, акація, липа, туя, бузок.
Питання: Визначити і назвати яким деревам  належить насіння.
/Звучить музична пауза, під час якої підводять підсумки гри./
Потім ведучий називає команду , яка перемогла в грі.




Комментариев нет:

Отправить комментарий