1111

Учитель природознавства та образотворчого мистецтва

Жадьківського колегіуму Черняхівського району Житомирської області

Досвід



З досвіду роботи
вчителя образотворчого мистецтва
Андрєєвої Наталії Володимирівни
Компетентнісний, творчий розвиток особистості учня, створення умов для розвитку природних здібностей дитини, самореалізації її сутнісних сил у різних видах діяльності, навчання мистецтва життя, збереження здоров’я є найголовнішими завданнями сучасної школи – школи ефективного розвитку компетентної творчої особистості. 
Перебуваючи в творчому пошуку, весь час збагачуючи власний досвід, поступово підбираючи найцінніше й прийнятне для роботи в умовах навчального закладу сільської місцевості, прагну  віднайти сучасні підходи, технології, форми роботи, щоб створити дієву модель навчально-виховного процесу, забезпечити умови життя та поліпшення якості освіти, ефективного особистісного розвитку та самовдосконалення кожного вихованця, щоб випускник у реальному житті був здоровою, розвинутою, щасливою, успішною людиною. А засобом формування такої людини є мистецтво.
Головна вимога до процесу формування світогляду особистості, її світоглядних уявлень, на думку В.Ю.Сухомлинського, полягає у тому, щоб бачення світу людиною було активним, тобто у своїй діяльності вона б бачила не лише матеріальні цінності, але й саму себе, свою силу, волю, наполегливість, здібності, творчість. У цьому і полягає єдність думки і праці, єдність розумового виховання і світогляду.
Мистецтво України містить надзвичайно багатий досвід художнього пізнання. Враховуючи особливості національного характеру мистецтв – високу емоційність, яскраву образність, ліризм, динамічність, - педагогіка за їх допомогою має сприяти розвитку в дитини емоційної чутливості до прекрасного, спрямованості на самопізнання через мистецтво, формуванню української ментальності.
 Тому і обрала тему для роботи «Формування творчих компетентностей  учнів засобами декоративно-прикладного мистецтва». Чому саме засобами декоративно-прикладного мистецтва? Тому, що :
-  цей вид мистецтва найбільш близькій кожній людині;
-  нерозривно пов'язаний з життям і побутом;
-  в ньому вироблено творчі методи народної творчості;
-  є основою творчого розвитку особистості.

Серед інших видів мистецтва декоративно-прикладне мистецтво є унікальним засобом художнього, громадянського і духовного розвитку особистості. Заняття декоративно-прикладним мистецтвом виховують активне естетичне ставлення до дійсності, формують атмосферу духовного життя людини.
Вивчення декоративно-прикладного мистецтва базується на передачі переважно-практичного досвіду та виробленні  технологічних навичок з різних видів художнього ремесла.  Цей вид мистецтва близький для мене. Володію техніками вишивки, бісероплетіння, писанкарства, витинанки і свої знання передаю учням через систему уроків, роботу в гуртках та позакласні виховні заходи.
 Вивчаючи психологічні, дидактичні та методологічні аспекти даної теми звернулася до  досвіду  видатних педагогів:
-  Л. Виговський, І. Бех  “ Творча активність особистості значною мірою зобов'язана такому внутрішньому джерелу як емоції, життєві потреби .”
-  Г. Балл  “ Вплив народного мистецтва на розвиток особистості “
-  Н. Бібік, Г. Ільїн “ Принцип творчої активності розглядається у поєднанні з принципом свідомості у навчанні
-  Л. Пометун “ Інтерактивні технології ”
-  В. Сухомлинський  “ Принципи гуманізму, педагогіки співробітництва ”
-  І. Родигіна  “ Компетентнісно орієнтований підхід до навчання ”
Формування творчих компетентностей забезпечує створення моделі творчої особистості  яка:
-  прогнозує і передбачає;
-  має стійку потребу в знаннях;
-  самостійно працює з іншими джерелами інформації;
-  ставить проблему і знаходить нестандартні шляхи її вирішення;
-  здійснює перспективне планування.
Основним видом організації навчання є урок, на якому я намагаюся активізувати пізнавальну діяльність, пробудити інтерес до теми, підібрати наочний матеріал, візуальний ряд,   не забуваю про індивідуальний та диференційований підхід. А формування практичних навичок поступово переходить у творчу діяльність учнів. У своїй педагогічній практиці застосовую  інтеграцію окремих елементів таких сучасних технологій  навчання:
- проектні технології;
- інтерактивну технологію;
- ігрові технології;
- особистісно - зорієнтоване навчання.
Постійно поглиблюю свої знання, опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і учнів. Прагну донести до них таку аксіому -  підручник не є єдиним джерелом знань, тому варто читати посібники, журнали, словники, довідники, де показано різні погляди з теми чи проблеми.
Використання ігрових, інтерактивних та   проектних технологій  роблять процес навчання цікавим та плідним. А  такі форми та методи роботи як: колажі, ярмарки, каруселі, акваріум, метод проектів, асоціативний кущ, незакінчені речення, гра «Так-ні» та ін..  активізують увагу, збуджують інтерес  та стимулюють до творчої діяльності.
Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання.  Від найпростіших – «Робота в парах», «Мікрофон», до складних – «Мозковий штурм, «Аналіз ситуації», а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у власних силах, налаштувати на успіх,  виявити здібності до творчості. Так, новий матеріал я подаю дітям у вигляді схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення  теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття  опрацьовуємо на уроках та під час проектної діяльності, а потім засвоюємо шляхом  практичних робіт.
Така робота розвиває у дітей навички аналізу та синтезу, вміння виділяти головне у теоретичному матеріалі. При цьому увагу акцентую на мотивації необхідності вивчення певних наукових понять. А вже потім – застосування даних знань на практиці та у творчих роботах. Для актуалізації  опорних знань або перевірки  домашніх завдань використовую наступні види вправ:
- бліц- турнір( за певний час дати відповіді на більшу кількість запитань);
- «заморочки із бочки» або «сюрприз»;
- «ти – мені, я - тобі»;
- « підсказка-показуха» ( для учнів початкового та середнього рівнів знань);
- «букет» ( відповіді на запитання повинні бути однозначними – так чи ні. якщо відповідь правильна – у вазу, призначену для букета ставимо айстру, а якщо ні – квітку будяка);
- кросворди ( їх можуть складати і діти під час домашніх завдань);
- «медозбір» ( вибрати правильні відповіді із запропонованих).
Як один із напрямів  методичного оновлення уроків є  інтеграція занять
природознавства та образотворчого мистецтва.
Результатом нашої творчості є тематичні та постійно діючі виставки у колегіумі, які надихаютиь учнів на творчість, допомагають оволодіти різними техніками декоративно - прикладного мистецтва, знаходити однодумців та цікаві ідеї, залучати до творчості батьків, вчителів та учнів, суб’єктів Жадьківського освітнього  округу.
На жаль не всі, на сьогодні,  враховуть  важливість впливу образотворчого мистецтва на  духовний розвиток  дитини,  вивчення предмету не є пріоритетним в багатьох навчальних закладах. Тому стало традицією брати участь у районній олімпіаді  з образотворчого мистецтва, яка є стимулом  підвищення інтересу учнів до предмету.  На олімпіаді діти виконують контрольну роботу  та практичне завдання. Прослідковується така особливість, що одні учні краще виконують теоретичне завдання, а  інші – практичне. Тому мотивую учнів на паралельне вивчення теорії в практичних роботах.
 На уроках образотворчого мистецтва зосереджую увагу учнів на  самостійну інтерпретацію художніх явищ сучасності в єдності традицій і новаторства. Навчаю  виконувати творчі роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ . Учні колегіуму допомагають  здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів,  тим самим застосовують набуті художні знання і вміння для самореалізації.  На уроках діти із задоволенням висловлюють  критичні судження щодо художніх творів , аргументовано доводять власну позицію під час дискусії,  проявляють  самостійність  у процесі .
Учні Жадьківського колегіуму беруть участь у різноманітних конкурсах, які підтверджують високий та достатній рівень виконання творчих робіт. Конкурси «Веселковий дивосвіт» та  «Великодні писанки» одні з улюблених, тому що вишивка, бісероплетіння,  паперопластика та писанкарство найбільше приваблює моїх  учнів . А джерелом натхнення і творчості школярів -  є відвідування різноманітних гуртів.
Простота виготовлення прикрас з бісеру, нескладні, вивірені роками, прийоми роботи, виявлення природної краси орнаментів, звучання кольорів  створюють великі можливості для широкої творчої діяльності, відкривають шляхи швидкого досягнення  результату  і  тому робота гуртка «Бісероплетіння» збирає найбільшу кількість учнів колегіуму.
Доступним для всіх дітей є робота з папером. Прийоми створення, форми, конструктивні властивості виробів із па­перу останнім часом знаходять застосування в різних галузях діяльності людини: автомобілебудуванні, космічних конструкціях, архітектурі, ди­зайні інтер'єру та екстер'єру, упаковках товарів і продуктів.  Створюючи поробки  із паперу ми розкриваємо широкі можливос­ті для розвитку творчих здібностей учнів, зокрема уміння уявляти, фан­тазувати, читати й самим виконувати схеми, шукати оптимальну форму та будову, пояснювати послідовність створення виробу, концентрувати увагу, дотримуватися чіткості й акуратності в роботі, знаходити кольо­рове вирішення. Тим більше, що під рукою завжди знайдеться аркуш па­перу, а практика й наукові дослідження показують, що навчання в гуртку допомагає успішному оволодінню знаннями з усіх предметів шкільного курсу.
 Найбільш масовими  видами  народної творчості  є мистецтво художнього вишивання та писанкарство.Сьогодення несе новий напрямок  розвитку в системі освіти та виховання, який відроджує внутрішній світ людини, утверджує духовні, морально-естетичні надбання національного характеру. Ідеалом виховання є національно свідома людина, з високими духовними якостями, патріотичними почуттями, яка є носієм кращих надбань національної та світової культур. Впродовж багатьох століть в українських  вишивках   та писанках знаходять відображення думки і настрої людини, краса оточуючого світу, їх мрійливі сподівання на кращу добру долю, людські вірування, оберегова символіка речей.  При проведенні занять, на яких учні опановують народні ремесла, використовую різноманітні форми пояснення, демонструю готові вироби народних майстрів, навчаю принципів створення художніх образів, особливості передачі змісту через "видимий образ". враховую властивості матеріалу, узгоджую художню форму.
Після завершення вивчення курсів  мистецьких дисциплін ми  помічаємо бажання дітей творити, бачимо  творчу особистість, яка впевнена в своїх силах, активна в творчій діяльності,  має позитивну установку до всього, успішно використовує набуті знання на практиці, в  повсякденному житті, вірить у власні сили і можливості та налаштована на життєвий успіх.

Комментариев нет:

Отправить комментарий